BLOG

pracownicze plany kapitałowe

Czym są Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK)?

Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK) są formą długoterminowych planów oszczędnościowych i inwestycyjnych dostępnych dla pracowników. W tym artykule przyjrzymy się, na jakiej zasadzie działają oraz jakie korzyści mogą przynieść.

Czytaj więcej...

podliczanie finansów

Co można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu?

Aby przedsiębiorca mógł osiągać oczekiwane przychody, zwykle musi najpierw ponieść pewne wydatki. W biznesie już tak jest, że aby zarobić, trzeba zainwestować. Czasami inwestycją jest wyłącznie czas, ale w większości przypadków są to po prostu pieniądze. Na szczęście istnieje możliwość pomniejszenia podatku o koszty uzyskania przychodów. A im wyższe koszty, tym niższy podatek dochodowy.

Czytaj więcej...

bilans miesięczny księgowego

Jak prowadzić księgowość w stowarzyszeniu lub fundacji?

Prowadzenie fundacji lub stowarzyszenia to odpowiedzialne przedsięwzięcie. Jest zarazem powiązanie z licznymi obowiązkami o charakterze formalnym. Mowa tu między innymi o konieczności dokonywania stosownych rozliczeń. Nie obędzie się więc bez prowadzenia księgowości. Poniżej dowiesz się, jak wygląda to w praktyce.

Czytaj więcej...

kalkulator i podatki w Polsce

Jak rozliczać podatki przy jednoosobowej działalności gospodarczej?

Planujesz założyć jednoosobową działalność gospodarczą i chcesz dowiedzieć się, jak powinieneś wyliczać i opłacać należny Urzędowi Skarbowemu podatek dochodowy? A może już masz firmę, ale nie wiesz, jak dokonać corocznego rozliczenia PIT? Niezależnie od tego, na czym dokładnie polega Twój problem, zerknij do dalszej części przygotowanego przez nas artykułu. Dziś opiszemy zarówno jedną, jak i drugą z wymienionych kwestii.

Czytaj więcej...

polskie słowo podatek

Jakie ulgi podatkowe przysługują osobom rozpoczynającym działalność gospodarczą?

Każdy, kto prowadzi działalność gospodarczą, wie, że wiąże się ona nie tylko z zarobkami, ale także dużymi kosztami. Jednak w przypadku firm o dobrej pozycji rynkowej utrzymanie płynności finansowej nie jest problemem. Nieco inaczej wygląda sytuacja w przypadku dopiero co otwartej firmy. Początkowo przychody są bardzo niskie, a koszty są spore. W związku z takimi okolicznościami osoby rozkręcające swój biznes mogą skorzystać z kilku rozwiązań, które znacząco ułatwią im początki.

Czytaj więcej...

dokumenty z zusu wraz z polskimi banknotami

Czym jest Mały ZUS Plus i kto może z niego skorzystać?

Osoby prowadzące działalność gospodarczą przed jej rozpoczęciem muszą zarejestrować ją w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Nie należy również zapominać o konieczności zgłoszenia otwarcia działalności gospodarczej do ZUS-u. Ten krok wiąże się bezpośrednio z koniecznością odprowadzania składek na ubezpieczenie zdrowotne oraz społeczne. W sytuacji, kiedy dana działalność jest pierwszą założoną przez tę osobę, może ona skorzystać z wielu ulg, jak na przykład mały ZUS, który od 2022 roku zmienił nazwę na mały ZUS Plus.

Czytaj więcej...

karta podatkowa

Czym jest karta podatkowa?

Karta podatkowa jest jedną z najprostszych form opodatkowania przedsiębiorstw w Polsce. Przedsiębiorca, który korzysta z karty podatkowej, nie ma obowiązku prowadzenia księgowości. W tym przypadku wysokość podatku nie jest uzależniona od dochodów i zazwyczaj przedsiębiorca rozliczający się kartą nie płaci wysokich podatków. Ten rodzaj opodatkowania sprawdza się najlepiej w przypadku firm, które zatrudniają niewielu pracowników. Miesięczny podatek ustalany jest przez naczelnika urzędu skarbowego, który bierze pod uwagę rodzaj oraz zakres prowadzonej działalności gospodarczej, a także liczbę zatrudnionych pracowników oraz liczbę ludności w danej miejscowości, w której prowadzona jest działalność.

Czytaj więcej...

kalkulator na notatniku

Dlaczego biura rachunkowe muszą posiadać obowiązkowe ubezpieczenie OC?

Wykupienie OC jest jednym z podstawowych obowiązków każdego biura rachunkowego. Chociaż dla wielu osób jest to zaskoczenie, obowiązek ten jest jak najbardziej realny i można go bardzo logicznie wytłumaczyć. Konieczność zawarcia umowy ubezpieczenia OC przez biura rachunkowe jest regulowana rozporządzeniem Ministra Finansów z 6 listopada 2014 roku. Z dniem rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej powinna zostać zawarta również umowa z ubezpieczycielem.

Czytaj więcej...